محصول نویسی چیست؟

محصول نویسی
فهرست مطالب

به نوشتن و انتشار محتوایی که محصولات یک فروشگاه یا برند را معرفی کند، محصول نویسی می‌گویند. طبق آمارها اغلب افراد علاقه دارند تا از فروشگاهی خرید کنند که دستشان را در بررسی ویژگی‌های محصول و مقایسه آن با سایر محصولات باز بگذارد. به همین دلیل اگر وب سایت فروشگاهی دارید و قصد دارید محصولات خود را در آن به اشتراک بگذارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً این مقاله را خوانید. چرا که در طی این مقاله قصد داریم به بررسی سوال محصول نویسی چیست؟ و تمام مفاهیم مرتبط با آن بپردازیم.

معرفی وب سایت‌های فروشگاهی

برای اینکه به بررسی سوال محصول نویسی چیست بپردازیم؛ ابتدا لازم است تا وب سایت فروشگاهی و کاربرد آن را برایتان شرح دهیم. به طور کلی وب سایت  فروشگاهی، به وب سایتی گفته می‌شود که محصولاتی را برای فروش عرضه کند. این محصولات می‌توانند شامل محصولات فیزیکی، محتوای آموزشی، خدمات و… باشد. در صورتی که برای وب سایت خود محتوای بهینه تولید کرده باشید؛ مخاطبانی که از طریق وب به دنبال خدمات شما باشند، به صفحاتتان سوق داده خواهند شد. در نهایت درصدی از این مخاطبان به خرید از وب سایت شما خواهند پرداخت، یا از صفحه شما خارج شده و برای خرید به رقبای شما مراجعه خواهند کرد.

داشتن یک سایت فروشگاهی برای فروختن آنچه که در دسترس دارید؛ می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. در وبسایت فروشگاهی شما باید محصولات خود را با یک دید منصفانه معرفی کنید تا مخاطب با در نظر گرفتن نیازهای خود، بهترین گزینه را انتخاب کنند. اما باید توجه داشته باشید که محصول نویسی، مهم‌ترین آیتم در وب سایت فروشگاهی است چرا که عاملی برای تصمیم گیری مخاطبانتان است. اگر خوب محصول خود را در بستر وب معرفی  کنید، قطعاً مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل خواهید کرد.

 

محصول نویسی چیست؟

به تولید و انتشار محتوای متنی که در خصوص ویژگی‌های یک محصول نوشته شده باشد، محصول نویسی می‌گوییم. محصول نویسی در واقع یک کارشناس فروش همیشگی است که خدمات و محصولاتتان را به مشتری معرفی می‌کند و باعث می‌شود که مخاطبان محصولتان را به سبد خرید خود اضافه کنند.

در این مدل بازاریابی محتوایی لازم است تا ابتدا نیازهای مرتبط با محصول را معرفی کنید. سپس به بررسی ویژگی‌های اصلی محصولتان بپردازید و در نهایت عنوان کنید که این محصول به درد چه کسی یا چه کسانی می‌خورد. اگر قصد دارید که در وب سایتتان توضیح محصول ارائه دهید باید به دوره‌های آموزش محصول نویسی را گذرانده باشید و یا محصول نویسی خود را به یک متخصص تولید محتوا بسپارید.

نقش محصول نویسی در وب سایت فروشگاهی

حال که با جواب سوالات وب سایت فروشگاهی چیست و محصول نویسی چیست آشنا شدید. قصد داریم تا نقش محتوایی که به عنوان توضیح محصول نوشته می‌شود بپردازیم.

سئو وب سایت

بر کسی پوشیده نیست که محتوای متنی چه تاثیر شگفت انگیزی بر گوگل دارد. هنگامی که توضیحات محصول خود را در صفحه محصول نویسی وارد می‌کنید، به گوگل نشان می‌دهید که وب سایتی پربار دارید. البته باید توجه داشته باشید که اصول سئو در محتوای محصولات پیاده سازی شود تا موتورهای جست و جو بتوانند آن را تشخیص دهند. هر چه سئو محصول شما قوی‌تر باشد، در رتبه‌های بالاتری نشان داده خواهید شد و شانس دیده شدنتان از سایر رقبا بیشتر خواهد بود و این موضوع منجر به فروش بیشتر خواهد شد.

آشنایی مشتریان با محصولات

هیچ کس علاقه ندارد پول و وقتش را برای محصولی هزینه کند که هیچ چیز درباره آن نمی‌داند. تحقیقات ثابت کرده است هر گاه مشتریان اطلاعات بیشتری درباره کربرد یک محصول دریافت کنند، احساس نیاز بیشتری نسبت به آن پیدا خواهد کرد و احتمال خریدش بالاتر خواهدد رفت. در نتیجه اگر محصول خود را در قالب کلمات به خوبی عرضه کنید، می‌توانید شانس خرید محصول را بالاتر ببرید.

ویژگی‌های محصول نویسی

یک محتوای توضیح محصول چه ویژگی‌هایی دارد؟ این سوال یکی از دغدغه‌هایی است که ذهن صاحبان سایت‌های فروشگاهی را به خود مشغول می کند. مهم‌ترین ویژگی‌های محصول نویسی عبارت‌اند از:

  • محصول شما باید با واژه‌های اقوا کننده معرفی شوند طوری که ذهن مخاطبان شما را درگیر کند.
  • ساده نویسی یکی از ویژگی‌های اصلی محتوای محصول است. شما باید زبان مخاطب هدف، شرایط فرهنگی، اقتصادی، معنوی و ارزش‌های مخاطبانتان را در نظر بگیرید و به تولید محتوا برای آن‌ها بپردازید.
  • نوشتن متن‌های طولانی و تعریف بیش از حد از محصول می‌تواند تاثیر عکس بر مخاطبانتان بگذارد، بهتر است با صداقت تمام با مخاطبان خود صحبت کنید و در خصوص محصولتان اغراق نکنید. این کار به اعتبار برند شما آسیب خواهد زد.
  • از تکرار یک ویژگی مثبت در جمله‌های مختلف و با بیانی متفاوت بپرهیزید چرا که مخاطب احساس می‌کند قصد دارید به هر نحوی محصولتان را بفروشید.
  • مشخصات فنی محصولتان را وارد کنید تا مخاطب دچار سردرگمی درباره محصول شما نشود. بسیاری از افرادی که خرید حضوری را به خرید اینترنتی ترجیح می‌دهند به خاطر این است که اطلاعات دقیقی درباره محصولات اینترنتی دریافت نمی‌کنند.
  • به سوالات احتمالی پاسخ دهید. قطعاً مشتریانی که در گذشته داشتید سوالات متعددی درباره محصولتان از شما پرسیده‌اند، این سوالات می‌تواند سوال مخاطبان جدید شما هم باشد، جواب دادن به این سوالات احتمالی می‌تواند انرژی کمتری از شما و مخاطب بگیرد.

کاربرد محصول نویسی چیست؟

شاید برایتان سوال شود که کاربرد محصول نویسی چیست؟ توضیحات محصول فروشنده تمام وقت فروشگاه شما هستند  و تلاش می‌کنند محصول شما را پرزنت کنند. ویژگی هر محصول جزئیاتی است که قرار است به مخاطب ارائه شود تا کالا یا خدمات را خریداری کند. از طرفی محصول نویسی باعث می‌شود تا مشتری تصور یک برند حرفه‌ای از شما داشته باشد چرا که این کار نشان می‌دهد خدمات و کالاهایتان را به خوبی می‌شناسید و قادر هستید در باره آن به بیانی شیوا صحبت کنید. اگر از محصول نویسی در استراتژی فروش خود استفاده کنید، دید شفاف تری به مخاطب خواهید داد تا از شما خرید کند.

تفاوت تبلیغ نویسی و محصول نویسی چیست؟

شاید این تصور برایتان به وجود آمده باشد که نوشتن محتوای تبلیغاتی با محصول نویسی تفاوتی ندارد و هنگامی که توضیحات محصول می‌نویسیم در واقع مشغول تبلیغ نویسی برای آن محصول هستیم. اما این گونه نیست. در واقع هنگامی که برای یک محصول محتوای تبلیغاتی می‌نویسیمریال هدفمان این است  که نرخ فروش آن کالا یا خدمات را افزایش دهیم. ما وقتی برای یک محصول توضیح می‌نویسیم، در تلاش هستیم تا با ارائه توضیحات صادقانه، در ذهن مخاطب نفوذ کنیم. هنگامی که بی‌طرفانه ویژگی‌های مثبت و منفی یک محصول را ارائه می‌دهیم، به مخاطب این اجازه را خواهیم داد تا خودش قضاوت کند که محصول مناسب اوست یا خیر؟ در نتیجه اعتبار برند را بالا می‌بریم. در نتیجه می‌توانیم بگوییم که تفاوت تبلیغ نویسی با محصول نویسی این است که در تبلیغ نویسی ما برای فروش بیشتر و در محصول نویسی برای اعتبار بیشتر تلاش می‌کنیم.

نکات مهم در محصول نویسی چیست؟

توجه داشته باشید که محصول نویسی مستلزم رعایت نکاتی است که در هنگام نگارش محتوا باید به آن دقت کنید. اولین نکته شناخت کافی محصول و برند است. برای این که شناخت کافی در رابطه با محصول پیدا کنید باید جواب سوال‌های زیر را به خوبی بدانید:

مشخصات فنی محصولی ما چیست؟ (ویژگی‌های فنی را باید به طور  کاملاً شفاف بیان کنید.)

مخاطب هدف محصول کیست؟

نویسنده‌ای که برای نوشتن محتوا در نظر رفته‌اید باید بداند که مخاطب محصول چه کسی است؟ چرا که این موضوع تاثیر به سزایی روی انتخاب لحن بیان می‌گذارد. قطعاً زبان محصول نویسی که مخاطبش نوجوانان هستند با محصولی که قرار است برای مدیران یک کسب و کار نوشته شود، زمین تا آسمان فرق خواهد داشت.

توضیح-محصول

چگونه محصول ما می‌تواند نیاز مخاطبش را برطرف کند؟

در طول تاریخ، علم و تکنولوژی همواره به جهتی حرکت کرده‌اند که زندگی انسان را نسبت به گذشته راحت‌تر کنند. در نتیجه هر کالا یا خدماتی که به بازار عرضه می‌شود در جهت رفع نیازی برای مخاطبانش تعریف شده است. شما به عنوان فروشنده محصول باید این کاربرد را به خوبی بدانید و برای نویسنده شفاف سازی کنید تا بتواند نوشته خود را طوری قلم بزند که مخاطب متوجه نیازش به محصول شود. از طرفی هم شفاف سازی کند که این محصول چگونه نیاز مخاطب را برطرف می‌کند.

محصولی که قرار است در سایت قرار گیرد برای چه کسی مناسب نیست؟

بسیاری از فروشندگان علاقه ندارند که در توضیحات محصولشان از نکات منفی نامی برده شود. اما دقت کنید که یک محصول نویسی حرفه‌ای شامل نکات مثبت و منفی کالا یا خدمات خواهد بود. چرا که اگر مخاطب بعد از خرید محصول، از کارایی آن راضی نباشد؛ مطمئناً اعتبار شما در ذهن او لکه دار خواهد شد. در نتیجه برای افزایش نرخ بازگشت مشتری، تلاش کنید تا محصولی مشابه با خواست مشتری را به او عرضه کنید.

چگونه می‌توان محصول را تهیه کرد؟

یکی از نکاتی که باعث می‌شود مخاطب به خرید از سایت شما علاقه نشان دهد؛ نشان دادن راه‌های خرید به مشتریان است. اما راه درست پیاده سازی این تکنیک در محصول نویسی چیست؟ بهترین کار این است که در انتهای صفحه، تمامی راه‌های خرید (شبکه اجتماعی، حضوری و وب سایت) را برای مخاطبانتان شرح دهید. به این صورت به ذهنشان گشوزد می‌کنید که وقت خرید کردن است. از طرفی می‌توانید در این قسمت از محتوا نام برندتان را به مخاطب القا کنید. در صورتی که محتوانویس شما فردی حرفه‌ای باشد، به خوبی می‌داند که چطور این القای ذهنی را ایجاد کند.

استراتژی‌های برندینگ به چه صورت است؟

هنگامی که محتوایی (فرقی ندارد در کدام صفحه) در سایت شما منتشر می‌شود؛ حتماً باید ساختاری متناسب با رسالت شما داشته باشد. به این صورت می‌تواند به درستی شما را به دیگران معرفی کند.

اگر قصد دارید تولید محتوای وب سایت خود را برون سپاری کنید؛ حتماً این اطلاعات را در اختیار نویسنده قرار دهید تا بتواند به بهترین نحوه محتوای شما را پیاده سازی کند.

هزینه محصول نویسی برای سایت‌های فروشگاهی به چه صورتی است؟

هزینه‌های محصول نویسی متغیر است. در کمترین حالت هزینه‌های شما، سفارش محتوای متنی محصول و هزنیه عکاسی از محصول خواهد بود. در صورتی که قصد دارید از مزایای محتوای محصول بهره‌مند شوید، می‌توانید با مشاوران تیم نقطه ویرگول مشورت کنید.

محصول نویسی در تیم تولید محتوای نقطه ویرگول

یکی از خدمات اصلی تیم تولید محتوای نقطه ویرگول، نوشتن صفحه محصول است. نویسندگان تیم نقطه ویرگول، تولید محتوای اثرگذار بر مخاطب، اصول برندینگ و سئو محصول نویسی را به خوبی فراگرفته‌اند و در پیاده سازی آن تبحر دارند. اگر قصد دارید برای وب سایت خود صفحه محصول نویسی ایجاد کنید؛ می‌توانید برای تست کیفیت محتوای تیم نقطه ویرگول؛ یکی از عنواین خود را در اختیار ما قرار دهید و بعد از دریافت فایل محتوا برای ادامه همکاری تصمیم گیری کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دیگر مطالب
ارتباط در
اینستاگرام
توی اینستاگرام، سعی می‌کنیم نکات سئو رو مختصر بگیم. این پیج هم برای محتوانویسان خوبه هم برای سئوکارای عزیز!
ارتباط در
تلگرام

توی تلگرام همیشه آنلاین هستیم. شما هرجا راحتید ما میایم اونجا!✌🏼

__________________

پیشنهاد می‌کنم برای گفتگو توی تلگرام از داخل گوشی روی دکمه کلیک کنین!

ارتباط در
واتس‌اپ

ما بیشتر توی واتس‌اپ با مشتریان در ارتباطیم و دریافت و تحویل پروژه ها از این بستر انجام میشن.

همینطور با نویسنده‌های محترم هم اینجا چت می‌کنیم اما توی ترلو کار رو مدیریت می‌کنیم.

__________________

پیشنهاد میکنم از داخل گوشی روی دکمه شروع کلیک کنید!

گفتگوی آنلاین در سایت

اگه درحال حاضر دوست ندارین هویت شما فاش بشه؛ می‌تونین با کلیک روی دکمه گفتگو (پایین – راست) با ما روی بستر سایت نقطه ویرگول گفتگو کنید!