چگونه کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟

فهرست مطالب

اگر بخواهیم در حوزه کانتنت مارکتینگ سرمایه گذاری کنیم؛ اولین قدم تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی است. کلید واژه ها پایه هایی هستند که سایر استرتژی های بازاریابی محتوا بر آن‌ها استوار می‌شوند. با استفاده از کیوورد های صحیح می‌توانیم به مخاطبانی دسترسی پیدا کنیم که به دنبال خدمات کسب و کار ما هستند.  اما چطور باید کلید واژه های اساسی خود را شناسایی کنیم؟ چطور باید بفهمیم که مخاطبانمان دنبال چه واژه هایی هستند؟

چک لیست اینجا باشه

کلیدواژه چیست؟

اگر بخواهیم به تحقیق کلمات کلیدی برای وبسایت خود بپردازیم؛ قبل از هر چیزی لازم است با مفهوم کلید واژه یا کلمه کلیدی (keyword) آشنا شویم. کلید واژه به عبارت یا کلمه‌ای گفته می‌شود که کاربران گوگل از آن برای اطلاع یافتن از یک موضوع یا حل یک مشکل استفاده می‌کنند. انتخاب صحیح این کلمات می‌تواند باعث جذب مخاطبان به کسب و کار شما شود.

برای مثال تصور کنید که والدین یک کودک به دنبال راهکارهایی برای کشف استعداد کودک خود باشند. این والدین، کلمه کلیدی “کشف استعداد کودک” را در گوگل سرچ می‌کنند. سپس وارد وب سایت های روانشناسی خواهند شد که درباره این موضوع صحبت کرده است. در این صورت هر گاه به روانشناس نیاز پیدا کنند سراغ سایت شما می‌آیند. در نتیجه کلمات کلیدی مهم‌ترین ابزار در سئو به شمار می‌روند چرا که دروازه‌ای برای ورود پرسونای هدف به وب سیات شما هستند.

تحقیق کلمات کلیدی یعنی چه؟

اگر بخواهیم به مختصر ترین شکل ممکن تحقیق کلمات کلیدی را توضیح دهیم؛ می‌توانیم بگوییم که یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین فعالیت‌های حوزه سئو است که از آن به منظور پیدا کردن عباراتی که بیشترین سرچ را میان مخاطبان یک بیزینس دارد؛ استفاده می‌شود.

اغلب سئوکاران و تولید کنندگان محتوا از تحقیق کلمات کلیدی برای آشنا شدن با زبان مخاطبانشان استفاده می‌کنند. چرا که با استفاده از این فرایند می‌توانید عباراتی که عینا در گوگل سرچ می‌شوند را پیدا کنید و با استفاده از آن‌ها در فروش محصولات یا ارائه خدمات خود گام بزرگی بردارید. اگر زبان مخاطبان خود را به خوبی بشناسید؛ می‌توانید با استفاده از بصیرتی که در مقابل طرز فکر آن‌ها بدست آوردید؛ محتواهای اثرگذار تری برای این مخاطبان تولید کنید.

تحقیق کلمات کلیدی یعنی چه؟

 

اما سوال اینجاست که ” آیا صاحبان کسب و کارها نمی‌دانند که مخاطبانشان به دنبال چه چیزی هستند؟” قطعا می‌دانند! اما ممکن است مناسب ترین و ارزشمندترین کلمات را نتوانند بدون تحقیق کشف کنند. هر چه کلمه کلیدی به سرچ های مخاطب نزدیک‌تر باشد؛ محتوا نیز جایگاه بهتری برای گوگل و مخاطب خواهد داشت. برای همین است که تحقیق و انتخاب صحیح کلمه کلیدی مهم‌ترین رکن سئو یا بهینه سازی سایت به شمار می‌رود.

در نهایت تحقیق کلمات کلیدی؛ شما به لیست دقیقی از کلمات و عباراتی دست خواهید یافت که مخاطبانتان آن‌ها را به مکررا در گوگل سرچ کرده‌اند. این عبارات می‌تواند خط مشی استراتژی بازاریابی آنلای شما رو مشخص کند و راهکری ارائه دهد تا بتوانید ارتباط سازنده‌تری با مشتری خود برقرار کنید.

عوامل اثر گذار در انتخاب کلمه کلیدی مناسب

یکی از بزرگترین دغدغه های تولید کنندگان محتوا تشخیص کلمه کلیدی مناسب است. اگر چه تشخیص کلمه کلیدی امری بسیار ساده است اما باید توجه داشت که خشت اول سئوی سایت همین کلمه کلیدی است و همه چیز به آن وابسته است! اگر به درستی انتخاب شود می‌توان مراحل بعدی را به راحتی پیمود اما اگر اشتباه انتخاب شود؛ تمام زحماتی که در مراحل بعدی کشیده می‌شود را زیر سوال خواهد برد. فراموش نکنید که مهم‌ترین موضوع میزان مشارکت (engagement) است. در صورتی که محتوا مناسب و منسجم نباشد یا نیاز کاربر را برطرف نکند؛ تاثیری در بالا رفتن ترافیک سایت نیز ندارد و میزان مشارکت را افزایش نخواهد داد برای همین باید به خوبی بدانیم که چه عواملی در انتخاب کلمه کلیدی مناسب تاثیر گذار هستند؟ در ادامه‌ی این بند به معرفی کامل این عوامل خواهیم پرداخت.

میزان سرچ کلمه کلیدی (Search volume)

اولین عامل مهم که بر انتخاب کلمه کلیدی مناسب اثر می‌گذار؛ میزان سرچ واژه یا عبارت مورد نظر است.  هرچه میزان سرچ یک کیوورد بالاتر باشد امکان دریافت رتبه و موفق شدن آن نیز بیشتر خواهد شد. در نتیجه هنگام انجام تحقیق کلمات کلیدی باید به این نکته توجه داشته باشیم.

سختی کلمه کلیدی (keyword difficulty)

سختی کلمه دومین عامل اثر گذار بر انتخاب کلید واژه است که وضعیت رقبایتان را شفاف سازی می‌کند. هر چه سختی کلمه بالاتر باشد؛ کار بالا بردن رنکینگ وب سایت نیز سخت‌تر خواهد شد. در نتیجه هنگامی که کلید واژه را انتخاب می‌کنید باید با سرچ در گوگل وضعیت رقبا نسبت به آن کلمه را نیز مورد بررسی قرار دهید.

پیشنهاد می‌شود که ابتدا روی کلماتی با سختی کمتر ( که رقبای کمتری روی آن‌ها سرمایه گذاری کرده اند.) کار کنید. چرا که به این صورت می‌توانید در مدت زمان کوتاه‌تری به نتیجه برسید. البته توجه داشته باشید که میزان سرچ با سختی کیوورد دو معقوله کاملا متفاوت هستند. میزان سرچ موضع کاربران را و میزان سختی کلید واژه موضع رقبا را مشخص می‌کند.

ترند (Trend)

ترند‌ها گزینه‌هایی هستند که می‌توانند شما را سریع‌تر به نتیجه نزدیک کنند. برای مثال در روزی که کنکور سراسری برگزار می‌شود واژه هایی مانند “کلید کنکور سراسری رشته ریاضی” ترند خواهد شد. یا در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نام نامزدهای انتخاباتی به ترندهای گوگل تبدیل می‌شوند. ترندها می‌توانند در انتخاب زمان انتشار محتوا اثر گذار باشند. برای مثال اگر سایت فروش پوشاک را دارید، می‌توانید قبل از فرا رسیدن جمعه سیاه محتوایی با عنوان بلک فرایدی منتشر کنید و از تاثیرات بی نظیری که بر میزان فروشتان خواهد داشت شگفت زده شوید. برای پیدا کردن ترندها می‌توانید از وب سایت گوگل ترندز (Google Trends) استفاده کنید و به صورت رایگان به ترندهای روز گوگل دسترسی پیدا کنید.

نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک یکی دیگر از عواملی است که هنگام انتخاب کلمه کلیدی باید به آن دقت کنیم. این شاخص به ما نشان می‌دهد که یک کلمه کلیدی تا چه حد توانسته است در جذب کلیک موفق عمل کند. البته شاخص سی تی آر معیاری بر اساس زمان است و نرخ ها را در بازه های هفتگی و ماهانه نشان می‌دهد که باعث به روز ماندن شما و وب سایتتان با آخرین سلیقه مخاطبان خواهد شد.

مزایای تحقیق واژگان کلیدی

تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد از مردم جهان به اینترنت دسترسی دارند از این جمعیت 3.5 میلیاردی فقط کسانی سایت شما را می‎بینند که به دنبال خدمات یا محصولات شما باشند. این سیستم ساده، راه حلی از طرف گوگل برای برقراری نظم و بالا بردن کیفیت نتایج جست و جو است. اگر کلمات کلیدی درستی را انتخاب کنید می‌توانید خود را به خوبی به گوگل معرفی کنید تا آن هم بتواند به درست ترین شکل ممکن شما را به مخاطبانی که به دنبالتان هستند عرضه کند.

تحقیق درباره کلمات کلیدی می‌تواند بینشی شفاف برای مخاطبانتان ایجاد کند. هر چه کلمه کلیدی دقیق‌تر باشد ذهن مخاطبانتان را بیشتر درگیر می‌کند. تمام مخاطبانی که مشکلشان را در گوگل سرچ می‌کنند با نگاه به عبارت عنوان اصلی و توضیحات متا وارد سایت شما خواهند شد. اگر تشخیص دهند که این محتوا برایشان مفید و کاربردی است روی آن کلیک می‌کنند. در نتیجه تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند کلید موفقیت در بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ باشد.

نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی

اولین مرحله پیدا کردن کلمات کلیدی؛ فکر کردن به این سوال است که “مشتریان القوه برای پیدا کردن وب سایت ما چه کلماتی را جست و جو می‌کنند؟” این نقطه آغاز می‌تواند استراتژی محتوایی شما را به سمتی که باید، هدایت کند. برای این کار لازم است که کلمات کلیدی مد نظرتان را با استفاده از روش هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم پیدا کنید و بعد هر کدام را با استفاده از روش هایی که می‌گوییم اعتبار سنجی کنید.

قبل از اینکه به نحوه پیدا کردن کلید واژه ها بپردازیم لازم است که دو نکته مهم را به شما یادآور شویم:

شناخت عمیق درباره کسب و کار پیش زمینه اصلی برای پیدا کردن کلمات کلیدی است. اگر کسب و کار و همین طور مشتریان خود را بشناسید؛ به خوبی می‌توانید نیاز مشتریان خود را تشخیص دهید و می‌دانید که خدمات شما چگونه به رفع مشکلات آن‌ها کمک می‌کند. در نتیجه بهتر از هر شخص دیگری می‌توانید کلید واژه های کسب و کارتان را بازگو کنید.

اگر قصد دارید که درباره کلمات کلیدی تحقیق کنید بهتر است کار با ابزارهای تخصصی این موضوع را یاد بگیرید تا بهترین بتوانید در کمترین زمان بهترین نتیجه ها را بگیرید.

بطور کلی کلمات کلیدی را می‌توان از سه روشی که در ادامه معرفی می‌کنیم پیدا کرد:

  • طوفان فکری توسط تیم بیزینس
  • بررسی فعالیت رقبا
  • استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

طوفان فکری

افرادی که در هر شغلی متخصص هستند؛ بهترین گزینه ها برای تشخیص کلمات مهم کسب و کارند. این افراد باید ابتدا کلید واژه های بنیادی Seed Keywords)) که اساس محتواها هستند را شناسایی کنند و بعد به ترکیب آن‌ها با سایر لغات بپردازند تا عباراتی که قرار است بهینه سازی شوند را خلق کنند. برای مثال در تولید محتوا آرایشی، برای یک فروشگاه لوازم آرایشی کلمه کلیدی های بنیادی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ریمل
  • رژ لب
  • خط چشم
  • کرم پودر
  • رژ گونه
  • و…

حال برای اینکه عبارات کلیدی را ساخته شود لازم است تا سایر کلمات (مانند نام برندها و کلماتی که نشان از کیفیت دارد) با این واژه های بنیادی ترکیب شود و سایت کسب و کار با این برچسب ها به گوگل عرضه شود.

بررسی فعالیت رقبا

یکی از بهترین راه ها برای تحقیق کلمات کلیدی سئو؛ استفاده از بلاگ سایت های رقیب است. برای این کار ابتدا باید کلمات بنیادی خود را در گوگل سرچ کنید و سایت هایی که دارای رتبه هستند را شناسایی کنید. در مرحله بعد لازم است که بلاگ این وب سایت ها را مورد بررسی قرار دهید و واژگان استفاده توسط آن‌ها را گردآوری کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با ایده گرفتن از رقبا بتوانید بی نهایت محتوا خلق کنید. از طرفی رقیب های بزرگ همیشه از بهترین گروه های تولید محتوا برخوردار هستند در نتیجه کلمات بهتری را پیدا و انتخاب می‌کنند.

ابزار های تحقیق کلمات کلیدی

اگر چه بررسی بلاگ رقبا می‌تواند یک منبع بسیار مناسب برای تولید محتوا به شمار برود با این حال، تعداد زیادی کلید واژه وجود دارد که هیچ کدام از رقبایتان روی آن‌ها کار نکرده‌اند. جالب است بدانید که این واژه ها با محتواهای کوتاه‌تری نیز می‌توانند رتبه بگیرند در نتیجه اگر تنها به رقبایتان بسنده کنید؛ فرصت استفاده از کلمات کلیدی که سختی کمی دارند را از دست خواهید داد.

ابزار های تحقیق کلمات کلیدی

 برای پیدا کردن این کلمات بکر، باید از ابزارهای ارزشیابی استفاده کنید. در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم به معرفی مختصر چند ابزار کاربردی برای تحقیق کلمات کلیدی بپردازیم:

  • ابزار KWFINDER
  • گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner)
  • گوگل ترندز (Google Trends)
  • اکستنشن keyword everywhere
  • وب‌سایت answerthepublic.com

اگر تصمیم دارید از ابزارهای معرفی شده استفاده کنید، به هیچ عنوان فراموش نکنید که هنوز هم بهترین معیار سنجش  پشنهادات گوگل به شمار می‌آید و همواره باید نتایجی که از طرف گوگل به دست می‌آید را مد نظر قرار دهید.

تحقیق کلمات کلیدی به صورت رایگان در نقطه ویرگول

اگر نحوه صحیح کار با ابزارهای معرفی شده را به خوبی نمی‌دانید؛ می‌توانید با ارائه نکات مهم، رساله، خدمات و محصولات برند خود؛ از خدمات تحقیق کلمات کلیدی به صورت رایگان در تیم نقطه ویرگول بهره مند شوید. بیزینس کوچ های تیم نقطه ویرگول شما را همراهی می‌کنند تا بتوانید درست ترین کلمات کلیدی بنیادی را انتخاب کنید و بعد از آن با پیدا کردن کلید واژه های صحیح به مخاطبانی که در گوگل به دنبالتان هستند دسترسی پیدا کنید.

پرسش های پر تکرار

آیا کلمات کلیدی طولانی هم لازم است؟

شاید جالب باشد اما عباراتی که بین 4 تا 6 کلمه هستند؛ بهترین عبارات برای سئو به شمار می‌روند. بهینه سازی سایت روی کلمات کلیدی طولانی باعث می‌شود تا مخاطبانی که دقیقا به دنبالتان هستند را شناسایی کنید.

چگونه ارزش یک کلمه کلیدی را بسنجیم؟

گوگل بهترین ابزار برای این موضوع به شمار می‌رود چرا که بهترین نتایج را می‌توانید از خود گوگل دریافت کنید. فرمول کلی ارزشیابی کلمات کلیدی به شرح زیر است:

هرچه میزان سرچ بالا تر و سختی کلمه کلیدی کمتر باشد؛ شانس دریافت رتبه و بهینه سازی بیشتر خواهد بود.

بهترین زمان برای تحقیق کلمات کلیدی چه زمانی است؟

بهترین زمان برای تحقیق کلمات کلیدی همان ابتدای کار است. زمانی که طراحی سایت شما به اتمام رسید باید موضع خود را مشخص کنید و آگاهانه کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید.

چه کسی برای انجام تحقیق کلمات کلیدی مناسب است؟

بهترین اشخاص برای تحقیق کلمات کلیدی؛ صاحبان مشاغل هستند چرا که بهتر از هر کسی چالش های مخاطبان خود را می‌شناسند. با این حال وجود یک کارشناس برای ارزشیابی کلمات کلیدی نیز بسیار مهم است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتما هنگام نهایی کردن کلمات کلیدی با یک کارشناس تولید محتوا یا کارشناس سئو مشورت کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دیگر مطالب
ارتباط در
اینستاگرام
توی اینستاگرام، سعی می‌کنیم نکات سئو رو مختصر بگیم. این پیج هم برای محتوانویسان خوبه هم برای سئوکارای عزیز!
ارتباط در
تلگرام

توی تلگرام همیشه آنلاین هستیم. شما هرجا راحتید ما میایم اونجا!✌🏼

__________________

پیشنهاد می‌کنم برای گفتگو توی تلگرام از داخل گوشی روی دکمه کلیک کنین!

ارتباط در
واتس‌اپ

ما بیشتر توی واتس‌اپ با مشتریان در ارتباطیم و دریافت و تحویل پروژه ها از این بستر انجام میشن.

همینطور با نویسنده‌های محترم هم اینجا چت می‌کنیم اما توی ترلو کار رو مدیریت می‌کنیم.

__________________

پیشنهاد میکنم از داخل گوشی روی دکمه شروع کلیک کنید!

گفتگوی آنلاین در سایت

اگه درحال حاضر دوست ندارین هویت شما فاش بشه؛ می‌تونین با کلیک روی دکمه گفتگو (پایین – راست) با ما روی بستر سایت نقطه ویرگول گفتگو کنید!