مهارت نرم چیست؟

Soft Skils
فهرست مطالب

مهارت های نرم، یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها در مصاحبه ‌های شغلی به شمار می‌روند. فرقی نمی‌کند که مدیر یک کسب و کار هستید و یا قرار است به عنوان یک کارمند یا فریلنسر با یک تیم همکاری کنید؛ وجود مهارت نرم شخصی در قرن حاضر یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها برای شما به حساب می‌آید. در صورتی که مدیر یک کسب و کار هستید و برای یادگیری مهارت های نرم تلاش می‌کنید، شانس شما در کار با افراد حرفه‌ای‌تر بیشتر خواهد شد و اگر یک کارمند یا فریلنسر هستید، با در اختیار داشتن مهارت های نرم می‌توانید پروژه‌های بیشتری جذب کنید و با مجموعه‌های حرفه‌ای‌تری همکاری کنید.

با گسترش علم روانشناسی صنعتی و سازمانی، اهمیت مهارت های نرم در اکوسیستم های کسب و کار پر رنگ تر شده است. امروزه اغلب افرادی که به فعالیت های حرفه‌ای مشغول هستند به خوبی می‌دانند که این مهارت ها می‌تواند زندگی کاریشان را زیر و رو کند. اگر شما هم قصد دارید که مهارت های نرم مدیریت زندگی کاریتان را در دست بگیرید؛ پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مهارت نرم یعنی چه؟

قبل از هر چیزی بهتر است به معرفی مهارت هایی بپردازیم که در زمره مهارت های حرفه‌ای نرم قرار می‌گیرند. مهارت های نرم یا مهارت های ذهنی، به مهارت هایی اطلاق می‌شوند که بر ارتباط بین فردی تاکید دارند. برای مثال توانایی مذاکره، توانایی برقراری ارتباط با افراد درون سازمان یا خارج از سازمان، فن بیان، توانایی رهبری پروژه، ثبات انگیزش، توانایی حل مسئله در شرایط ثبات یا بحران، اخلاق حرفه‌ای و مدیریت زمان

وجود مهارت های نرم در افراد هر تیم به قدری حائز اهمیت است که متخصصان با بررسی 500 بیزینس برتر جهان به این نتیجه رسیده‌اند که 85 درصد موفقیت این کسب و کارها به علت سرمایه گذاری روی مهارت های نرم اعضای تیم های مختلفشان بوده است.

معرفی مهارت های نرم

اگر چه آیتم های اخلاقی و رفتاری زیادی را می‌توان در زیر مجموعه این مهارت ها قرار داد اما کلیدی ترین مهارت های نرم عبارتند از:

  • ارتباطات و مهارت‌های بین فردی عالی
  • مهارت‌های حل مسئله
  • داشتن اخلاق والای کاری
  • مهارت‌های کامپیوتری و تکنولوژیکی
  • تحقیقاتی قوی
  • مهارت‌های مدیریت زمان
  • مهارت های نرم مدیریت پروژه
  • انعطاف‌پذیری
  • نگرش مثبت
  • کار تیمی
  • اعتمادبه‌نفس
  • توانایی پذیرش انتقاد سازنده
  • مهارت‌های رهبری

ارتباطات و مهارت‌های بین فردی عالی

در عصر حاضر برخورداری از ارتباطات بین فردی برگ برنده‌ای برای هر یک از فریلنسرها، کارمندان و مدیران مجموعه‌ها به شمار می‌رود. ارتباط با انسان های مختلف در فضای کار باعث رشد شخص و تیم خواهد شد و تجربه های جدیدی برای شما و اعضای تیمتان به ارمغان خواهد آورد. اگر قرار باشد یکی از مهارت های نرم را یاد بگیریم، مهم‌ترین آن‌ها یادگیری ارتباط با افراد دیگر است.

مهارت حل مسئله

هر کسب و کاری در هر مرحله‌ای از زندگی خود که باشد؛ همواره با مسائل گوناگونی روبرو است که اعضای آن کسب و کار باید به حل مسائل آن بپردازند. حل مسائل کسب و کار موجب رشد روز افزون آن خواهد شد. در نتیجه توانایی حل مسئله در هر یک از اعضای خانواده کاری، بسیار مهم است. هر چه توانایی حل مسئله در اعضای یک تیم بالاتر باشد، راندمان آن تیم بالاتر خواهد بود و میزان استرس و فرسودگی شغلی پایین خواهد آمد.

داشتن اخلاق والای کاری

یکی از توانایی های مهم در هر جایگاه شغلی، توانایی برخورد حرفه‌ای در لحظات ثبات و بحران است. این که نتایج کار را جدا از خود تلقی کنید بسیار حائز اهمیت است. از طرفی توانایی پذیرش انتقادات و تلاش برای پیشرفت شغلی نیز از آیتم های مهم داشتن اخلاق والای حرفه‌ای یا اخلاق کاری به شمار می‌رود.

مهارت‌های کامپیوتری و تکنولوژیکی

یکی از آیتم های “سواد” در عصر حاضر توانایی کار با کامپیوتر و نرم افزارهای کاربردی آن است. چرا که علم روز به سمت تکنولوژی حرکت می‌کند. فراگرفتن نرم افزارهای عمومی می‌تواند یکی از اساسی‌ترین مهارت های نرم باشد چرا که هر کسب و کاری در صورتی پیشرفت می‌کنند که اعضایش پیشرفت کنند و هر عضوی تنها در صورتی پیشرفت می‌کند که با علم روز همگام باشد.

مهارت‌های تحقیقاتی قوی

شاید جمله “گوگل دوست شماست” را شنیده باشید. چرا که گوگل به هر سوال بی جوابی پاسخ خواهد داد. امروزه دیگر داشتن اطلاعات غیر ضروری وجه تمایز شما با دیگران نخواهد بود. چرا که جامعه امروز در تلاش است تا به حل مشکلات به هر نحوه‌ی بپردازد. در صورتی که شما اطلاعات پایه در کسب و کارتان را به خوبی بلد باشید و از توانایی تحقیق و سرچ قوی بهره‌مند باشید، می‌توانید به هر سوالی پاسخ دهید و هر مشکلی در تیم را حل کنید.

مهارت‌های مدیریت زمان

در زندگی پر ترافیک قرن 21، مدیریت زمان یک آیتم بسیار مهم است. اینکه بتوانید با زمان بندی صحیح وظایف و پروژه‌هایتان را هندل کنید، بسیار مهم است. در نتیجه کارفرمایان و مشتریان علاقه دارند تا با افرادی کار کنند که سر زمان مقرر پروژه هایشان را تحویل دهد. در نتیجه توانایی مدیریت زمان می‌تواند باعث جلب اعتماد شود.

مهارت های نرم مدیریت پروژه

اگر به صورت پروژه‌ای یا فریلنسری کار می‌کنید؛ مهارت های نرم برای شما ارزش دو چندان دارد. چرا که به لطف مهارت های سازنده و نرمی که دارید می‌توانید یک تصویر خوب از خودتان در ذهن کارفرماها و مشتریان ایجاد کنید. یکی از مهم‌ترین مارت های ذهنی در کارهای پروژه محور، مدیریت پروژه است.

فردی که توانایی هندلینگ یا مدیریت یک پروژه را داشته باشد، می‌تواند با بحران های احتمالی و شرایط خاص پیش رو مقابله کند و پروژه را با بهترین نتایج همراه سازد.

انعطاف‌پذیری

انعطاف پذیری یکی از معیارهای اساسی در تمام جنبه های زندگی به خصوص زندگی حرفه‌ای است. افراد انعطاف پذیر اغلب با کمترین میزان تعارض در محیط کار روبرو هستند و حاشیه‌ها تا حد زیادی از این افراد به دور هستند. در نتیجه انعطاف پذیر بودن برای تمامی اعضای تیم یک آیتم مهم است تا کارها با رضایت کافی پیش برود و همه از فضای کار و شغلشان لذت ببرند.

نگرش مثبت

هیچ کسی علاقه ندارد که با افرادی با نگرش منفی تعامل داشته باشد. افرادی با نگرش مثبت، امید به زندگی بالایی دارند و به افراد دیگر تا حد توان کمک می‌کنند. افرادی با نگرش مثبت از جنبه های اخلاقی بالایی برخوردار هستند و به معنویات توجه زیادی دارند. وجود افرادی با نگرش مثبت برای رهبری هر تیم می‌تواند باعث رشد و تعالی مادی و معنوی تیم شود.

کار تیمی

گسترش علم باعث شده است تا افراد به یادگیری حوزه‌های تخصصی با عمق فراوان بپردازند. در نتیجه یک فرد نمی‌تواند تمام کارها را به تنهایی انجام دهد. به همین علت برقراری ارتباط و فعالیت روی یک پروژه مشترک با افراد مختلف می‌تواند یک امتیاز چشمگیر برای شما به شمار رود.

اعتمادبه‌نفس

داشتن اعتماد به نفس یکی از شاخصه های اساسی برای پیشبرد در فضای کسب و کار است. اگر عضوی از  تیم اعتماد به نفس کافی نداشته باشد، توانایی ریسک پذیری تیم به شدت کاهش پیدا خواهد کرد؛ کارهای تیم به موقع و درست انجام نمی‌شوند و به طور کلی تیم هیچ قدم مثبتی به سمت جلو نخواهد داشت.

توانایی پذیرش انتقاد سازنده

همان طور که در بند های بالاتر اشاره کردیم، داشتن اخلاق حرفه‌ای مستلزم توانایی پذیرش انتقاد سازنده است. اگر فردی از انتقادهایی که در قالب احترام گفته می‌شود استقبال کند؛ همواره پیشرفت خواهد کرد و پیشرفت برای تیم نیز تضمین خواهد شد.

مهارت‌های رهبری

هر یک از تیم های هر کسب و کار نیاز به یک رهبر یا هدایت کننده دارد تا برای تیم برنامه ریزی کند و مسیر راهبرد تیم را مشخص کند. برای انجام این کار لازم است تا فرد هدایتگر، از مهارت های لازم رهبری برخوردار باشد تا بتواند با تعیین استراتژی‌های درست، راندمان اعضای تیم و پروژه‌های تعریف شده را بالا ببرد.

تقویت مهارت های نرم؛ عاملی برای حرفه‌ای شدن

بر کسی پوشیده نیست که برای حرفه‌ای شدن، فقط تخصص کافی نیست. اصول اخلاق حرفه‌ای و داشتن مهارت‌های صحیح ذهنی، می‌تواند باعث درخشش شما در کسب و کارتان شود. در نتیجه بهتر است مهارت های نرم معرفی شده در این صفحه را مورد توجه قرار دهید و برای ارتقا سطح کیفی آن‌ها در خود، تلاش کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دیگر مطالب
ارتباط در
اینستاگرام
توی اینستاگرام، سعی می‌کنیم نکات سئو رو مختصر بگیم. این پیج هم برای محتوانویسان خوبه هم برای سئوکارای عزیز!
ارتباط در
تلگرام

توی تلگرام همیشه آنلاین هستیم. شما هرجا راحتید ما میایم اونجا!✌🏼

__________________

پیشنهاد می‌کنم برای گفتگو توی تلگرام از داخل گوشی روی دکمه کلیک کنین!

ارتباط در
واتس‌اپ

ما بیشتر توی واتس‌اپ با مشتریان در ارتباطیم و دریافت و تحویل پروژه ها از این بستر انجام میشن.

همینطور با نویسنده‌های محترم هم اینجا چت می‌کنیم اما توی ترلو کار رو مدیریت می‌کنیم.

__________________

پیشنهاد میکنم از داخل گوشی روی دکمه شروع کلیک کنید!

گفتگوی آنلاین در سایت

اگه درحال حاضر دوست ندارین هویت شما فاش بشه؛ می‌تونین با کلیک روی دکمه گفتگو (پایین – راست) با ما روی بستر سایت نقطه ویرگول گفتگو کنید!