الگوریتم های گوگل چگونه یک محتوا را ارزیابی می‌کند؟

الگوریتم های گوگل
فهرست مطالب

گوگل با استفاده از الگوریتم‌هایی، کیفیت محتواها را در سایت‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. فعالیت موتورهای جستجو گوگل در جهت نمایش با کیفیت ترین محتواها بر اساس همین الگوریتم‌ها صورت می‌گیرد. همواره وب سایت‌ها توسط ربات و الگوریتم های گوگل آنالیز می‌شوند. به طور کلی دو فاکتور در رتبه بندی وب سایت‌ها توسط گوگل رایج است. این دو عامل، تولید محتوا و لینک دهی هستند.

تولید محتوا

تولید محتوایی که بتواند گوگل را متقاعد کند وب سایت شما شایستگی لازم را دارد بسیار مهم است. برای این کار لازم است الگوریتم‎ ها و چگونگی ارزیابی محتوا در گوگل را بشناسیم. یکی از الگوریتم ‎های مهم گوگل که امتیاز کیفیت محتوا را تعیین می‌کند، E-A-T است.

E-A-T و تولید محتوا

امتیاز  E-A-T به سه اصل مهم در تولید محتوا با کیفیت اشاره دارد. این سه اصل عبارتند از:

  • تخصص Expertise
  • اعتبار Authoritativeness
  • اعتماد Trustworthiness

تخصص

تولید محتوا در یک زمینه باید توسط متخصصان آن زمینه انجام شود. یکی از راه‌های ارزیابی محتوا در گوگل، تشخیص تخصص و دانش کافی شما در آن حوزه است. اگر تولید محتوا توسط متخصص آن زمینه صورت گرفته باشد، باید بتواند گوگل را متقاعد کند که سایت استحقاق شناخته شدن را دارد. علاوه بر ارائه محتوای باکیفیت و تخصصی، مواردی مانند اشاره به تخصص، تحصیلات فرد و پیشینه علمی مطالب در بخشی از سایت و محتوا موثر است.

به علاوه داشتن نشان تجاری از سیگنال‌هایی است که گوگل دریافت می‌کند و در رتبه بندی سایت‌ها ملاک قرار می‌دهد. هر چه این نام تجاری در جاهای بیشتری در سطح اینترنت دیده شود بهتر است. چرا که به ربات‌های گوگل ثابت می‌شود تولید کننده محتوا تخصص و اعتبار لازم را دارد. برای مثال وقتی قصد خرید یک محصول را داریم و اسم محصول را در مرورگر گوگل سرچ می‌کنیم، با صفحاتی مواجه می‌شویم که جزء معتبر ترین و شناخته شده‌ترین سایت‌های فروش آنلاین هستند. این صفحه‌ها از نظر الگوریتم های گوگل ارزش بالاتری نسبت به رقبای خود دارند.

اعتبار

اولین قدم کسب اعتبار سایت، تولید محتوای قوی، با کیفیت و جامع است. قدم بعدی، شناخته شدن سایت به عنوان مرجع است. برای مثال ((ویکی پدیا)) به عنوان یک سایت مرجع شناخته می‌شود. یکی از فاکتورهایی که مرجع بودن یک سایت را به گوگل نشان می‌دهد بک لینک‌ها هستند. ارجاعاتی که سایت شما از سایت‌های متعدد و شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کند؛ یک نشانه برای گوگل است. هر چقدر میزان این بک لینک‌ها (لینک‌هایی که کاربران فضای مجازی را به محتوای سایت شما ارجاع می‌دهد) بیشتر باشد؛ از نظر گوکل نشانه اعتبار و ارزش بیشتری محسوب می‌شود.

همچنین آنچه که در سایت شما ارائه می‌شودو در سطح اینترنت بازنشر می‌شود و نظرات کاربران نیز از عوامل ارزیابی محتوا در گوگل به شمار می‌روند.

اعتماد

بحث اعتماد در تولید محتوا به خصوص در وب سایت‌های شرکتی، نمایندگی‌ها و فروشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد. تولید کننده محتوا برای جلب اعتماد کاربر سایت باید تلاش کند. در این مورد حتی عنوان محتوا و شروع هم مهم است. برای مثال وقتی یک سایت فروش تلفن همراه خود را به عنوان ((معتبرترین فروشگاه تلفن همراه)) معرفی می‌کند در حالی که نام آن حتی به گوشمان نخورده اعتماد کاربر را از دست می‌دهد.

فاکتورهای دیگری هستند که گوگل بر اساس آن‌ها محتوای سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

مطابقت مفهومی کلمات کلیدی با یکدیگر

انتخاب کلمات کلیدی مناسب و هوشمندانه در تولید محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که موتور‌های جستجوگر گوگل را متقاعد می‌کند سایت شما در نتیجه جستجو کاربران مورد نمایش قرار گیرد. مطابقت هدفمند کلمات کلیدی بر ارزیابی محتوا در گوگل تاثیر می‌گذارد. این موضوع از این لحاظ حائز اهمیت است که گوگل می‌تواند ذهن جستجو گر را بخواند. برای مثال وقتی یک نفر واژه ((بهترین مارک موبایل)) را سرچ می‌کند، می‌تواند منظورش پرفروش ترین، پرطرفدار ترین، با کیفیت ترین و… باشد. بنابرین انتخاب کلمات کلیدی که با هم همپوشانی دارند مهم است. رعایت این مورد از راه‌های همسو شدن با تاکتیک‌های ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل به شمار می‌رود.

مطابقت موضوعی عبارات و کلمات محتوا

یکی از راه‌های ارزیابی محتوا در گوگل ، تشخیص ارتباط موضوعی بین عبارات محتوا، عنوان و کلمه کلیدی است. علاوه بر آن هماهنگی موضوعی کلمات کلیدی با یکدیگر نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

برای مثال وقتی تولید محتوا در زمینه ((گوشی موبایل)) است گوگل انتظار دارد عبارات و کلماتی که مربوط به همین حوزه هستند را در محتوا ببیند (در عنوان، محتوای کلی و کلمات کلیدی). اگر در این صفحه عبارتی غیر مرتبط دیده شود، برای گوگل، درست مانندان کاربران، سوال بر انگیز است!

نرخ بازدید و ماندگاری در صفحه

گوگل می‌خواهد در نتیجه جستجو کاربران، صفحاتی را نمایش دهد که کاربر به دنبال آن است. اگر صفحه‌ای در نتیجه جستجو ظاهر شود اما کلیک نخورد یا بازدید کمتری داشته باشد، نشانه‌ای برای گوگل است که این صفحه ارتباط چندانی به منظور کاربر ندارد. عدم گیرایی عنوان و شروع محتوا می‌تواند از دلایل آن باشد.

حالا اگر کاربر صفحه را کلیک کند اما محتوا چیزی نباشد که کاربر می‌خواهد و مطالب به درد بخور یا قابل فهمی ارائه نداده باشد، زود از صفحه خارج می‌شود. الگوریتم های گوگل می‌توانند این بازدید کوتاه را تشخیص بدهند. بنابرین تولید محتوایی که نتواند رضایت کاربر را جلب کند و او را متقاعد کند در صفحه بماند، در رتبه بندی صفحات توسط گوگل شانس چندانی ندارد. رعایت اصل سادگی، تطابق محتوا با عنوان، صحت مطالب، نیت محور بودن محتوا و سرعت صفحه در این مورد حائز اهمیت است.

نیت محور بودن محتوا یعنی اینکه تولید کننده محتوا بداند منظور کاربر از آنچه که جستجو می‌کند چیست و به دنبال چه اطلاعاتی است؟ به طوری که برای سوال‌های احتمالی کاربر پاسخ داشته باشد.

ارزیابی محتوا در گوگل و اعتبار اطلاعات

گوگل به طور رسمی اعلام کرده که محتوای ارائه شده در سایت‌ها از لحاظ اعتبار و صحت اطلاعات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این کار با کمک گرفتن از سایت‌ها و منابعی که مورد اعتماد گوگل است، انجام می‌شود.

 ارزیابی محتوا در گوگل بر اساس سرعت سایت

سایت‌هایی که سرعت بالاتری دارند در رتبه بندی گوگل جایگاه بهتری دارند. به حداقل رساندن درخواست‌های HTTP، استفاده از میزبان وب پر سرعت، استفاده از سیستم ارسال محتوا و امکان ذخیره سازی، فشرده کردن تصاویر بزرگ، استخراج و ترکیب فایل‌ها، حذف افزونه‌ها و اپ‌هایی که آپلود را کند می‌کنند از راه‌های افزایش سرعت سایت هستند.

استفاده از ابزار‌های تعاملی

استفاده از فایل‌های صوتی و تصویری در تولید محتوا جزء ویژگی‌هایی است که توجه گوگل را در ارزیابی محتوا جلب می‌کند. همچنین استفاده هوشمندانه از ابزارهای تعاملی دیگر مانند ماشین حساب، مبدل‌ها و آنچه که به موضوع محتوا مربوط می‌شود نیز موثر است.

کلام آخر

بهینه سازی و سئو سازی محتوا دغدغه بسیاری از افرادی است که سایت خود را راه اندازی کرده اند. این افراد می‌خواهند سایتشان در اولین صفحه جستجوی گوگل و جزء 10 سایت اول نمایش داده شود. آشنایی هر چه بیشتر با فاکتور‌های ارزیابی محتوا در گوگل و همسو شدن با آن‌ها کمک بسیاری به دستیابی به این هدف و تولید محتوای با کیفیت می‌کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دیگر مطالب
ارتباط در
اینستاگرام
توی اینستاگرام، سعی می‌کنیم نکات سئو رو مختصر بگیم. این پیج هم برای محتوانویسان خوبه هم برای سئوکارای عزیز!
ارتباط در
تلگرام

توی تلگرام همیشه آنلاین هستیم. شما هرجا راحتید ما میایم اونجا!✌🏼

__________________

پیشنهاد می‌کنم برای گفتگو توی تلگرام از داخل گوشی روی دکمه کلیک کنین!

ارتباط در
واتس‌اپ

ما بیشتر توی واتس‌اپ با مشتریان در ارتباطیم و دریافت و تحویل پروژه ها از این بستر انجام میشن.

همینطور با نویسنده‌های محترم هم اینجا چت می‌کنیم اما توی ترلو کار رو مدیریت می‌کنیم.

__________________

پیشنهاد میکنم از داخل گوشی روی دکمه شروع کلیک کنید!

گفتگوی آنلاین در سایت

اگه درحال حاضر دوست ندارین هویت شما فاش بشه؛ می‌تونین با کلیک روی دکمه گفتگو (پایین – راست) با ما روی بستر سایت نقطه ویرگول گفتگو کنید!