۱۰ نکته در نوشتن کپشن محصول نویسی

کپشن عکس
فهرست مطالب

بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی نوپا برای افزایش فروش و ترافیک وب سایت خود، از شبکه‌های اجتماعی به عنوان پشتیبان استفاده می‌کنند. این کسب و کارها عموماً محصولات خود را در قالب پست‌های اینستاگرامی به مخاطب معرفی می‌کنند. بعضی از مخاطبان همان محتوایی که به عنوان شرح محصول در وب سایت خود منتشر کرده‌اند را در فضای اینستاگرام به عنوان کپشن محصول نویسی منتشر می‌کنند. اما به علت تفاوت الگوریتم‌ها و سلیقه مخاطب وب سایت و اینستاگرام، این کار، روش درستی برای تولید محتوا برای شبکه اجتماعی نیست. اگر علاقه دارید تا محتوایی منحصر به فرد به عنوان کپشن محصول نویسی ارائه دهید. به نکاتی که در ادامه‌ی این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم توجه کنید.

1.   از جملات کوتاه استفاده کنید.

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بصری است و کلمات بسیار محدودتر از تصاویر هستند. در اینستاگرام بیشینه تعداد کاراکترهای قابل استفاده ۲۲۰۰ کاراکتر است. به همین دلیل باید در قالب جملات کوتاه، مفهوم اساسی محتوای خود را به مخاطب برسانید. هر چه جملات کوتاه‌تر باشد، می‌توانید مفاهیم بیشتری را به مخاطب القا کنید.

چند راهکار برای کوتاه کردن جملات کپشن محصول نویسی:

  • قید‌های گوناگون را از محتوای خود حذف کنید.
  • جملات را در چند بازنویسی تا جای امکان کوتاه کنید.
  • برای بست دادن مفاهیم داخل کپشن مخاطب را به وب سایت خود ارجاع دهید.

2.   خلاصه بنویسید.

هنگامی که قرار است برای یک صفحه از وب سایت خود محصول نویسی کنید، ابتدا نیازهای مخاطب را در قالب مقدمه چینی ارائه می‌دهید اما هنگامی که قرار است همان محتوا را به کپشن محصول نویسی تبدیل کنید؛ لازم است تا بدون مقدمه چینی سر اصل مطلب بروید. شاید فکر کنید که می‌توان مقدمه‌ای در حد یک جمله الی دو جمله برای کپشن نوشت. اما دقت کنید که طبق آمارهای به دست آمده، جمله اول کپشن‌ها بیش از هر محتوای متنی دیگری در اینستاگرام و شبکه‌های مجازی منجر به فروش می‌شوند. در نتیجه نمی‌توانیم با مقدمه چینی شانس خرید را پایین بیاوریم.

3.   از ایموجی‌ها استفاده کنید.

Emoji in Post

ایموجی‌ها ابزارهایی هستند که به وسیله آن، احساسات خود را نشان دهید. استفاده از ایموجی‌ها در کپشن، می‌تواند حس صمیمت را به مخاطبان خود القا کنید و آن‌ها را درگیر برند خود کنید. البته استفاده از ایموجی‌ها نیاز به مطالعات روان‌شناختی دارد تا بتوانید نتیجه‌ای که می‌خواهید را بگیرید.

  1. از جمله طلایی استفاده کنید.

همان طور که در بندهای بالاتر اشاره کردیم، اولین جمله کپشن، تعیین کننده همه چیز است. در نتیجه این جمله باید به قدری قوی باشد که مخاطبتان میخکوب شود و برای خرید به وب سایت یا دایرکت شما مراجعه کند. در صورتی که قصد دارید نرخ فروش را از طریق شبکه‌های اجتماعی بالا ببرید، بهترین کار استفاده از جملات طلایی است. دقت کنید که جمله طلایی ابتدای کپشن محصول نویسی باید شامل ویژگی‌های زیر باشد:

  • احساس سود کردن را به مشتری خود القا کنید.
  • از واژه‌هایی از قبیل ارزان، رایگان، هدیه و جایزه استفاده کنید.
  • از ایموجی‌ها در این جملات استفاده کنید تا جلب توجه کند.

5.   کپشن محصول نویسی را با ایجاد نیاز شروع کنید.

بعد از نوشتن جمله طلایی کپشن، می‌توانید ایجاد نیاز را آغاز کنید. البته توجه داشته باشید که این ایجاد نیاز به اندازه نیازهایی که در فضای وبلاگ و فروشگاه وب سایت انجام می‌شود، طولانی و جامع نیست. فقط کافی است بگویید که این محتوا به درد چه کسانی می‌خورد و برای چه کاربرانی مناسب است.

6.   از بولت پوینت استفاده کنید.

بولت پوینت همواره به منظور معرفی خلاصه شده یا دسته‌بندی‌شده محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخاطب هدف بولت‌ها افرادی هستند که علاقه دارند تا محتوا را به طور خلاصه و دسته‌بندی‌شده فرا بگیرند و یا حوصله خواندن مطالب طولانی را ندارند. با توجه به این نکته بولت‌ها برای مخاطبان اینستاگرام و نوشتن کپشن محصول نویسی بسیار مناسب هستند. کاربرد بولت پوینت در کپشن به شرح زیر است:

  • نوشتن ویژگی‌های محصول
  • نوشتن قیمت
  • نوشتن کاربرد محصول

7.   کال تو اکشن داشته باشید.

قبل از این که محتوای کپشن محصول نویسی خود را به پایان برسانید، باید از کال تو اکشن یا  CTA استفاده کنید. کال تو اکشن به معنی دعوت مخاطب به انجام یک عمل یا تعامل است. در اینستاگرام می‌توانید مخاطب را به لایک کردن، کامنت گذاشتن، سیو کردن و یا شیر کردن دعوت کنید. اگر می‌خواهید CTA خارج از اپ داشته باشید می‌توانید از مخاطب بخواهید تا به وب سایت شما مراجعه کند یا وارد لینک داخل بایو شما شود.

8.   از مقادیر دقیق استفاده کنید.

اگر می‌خواهید در اینستاگرام اطلاعات آماری منتشر کنید. واژه‌های توصیفی گزینه مناسبی برای این کار نیست. چرا که توضیح ندادن اطلاعات به قدری کافی در اینستاگرام موجب سردرگمی مخاطبان می‌شود. اگر داده‌هایی که منتشر می‌شوند شفاف نباشند، مخاطبان بیش از پیش سردرگم خواهند شد. برای تفهیم این موضوع به دو جمله زیر دقت کنید.

  • بیشتر مخاطبان اینترنت از اینستاگرام خرید می‌کنند.
  • حدود 68 درصد از مخاطبان اینترنت از اینستاگرام خرید می‌کنند.

در جمله اول مقادیر توصیفی و در جمله دوم داده‌های آماری به مخاطب ارائه شد. مقدار کاربرانی که از اینستاگرام خرید می‌کنند کاملاً واضح و شفاف به مخاطبان گفته شد برای همین پرسونای هدف شما هم به محتوایی که منتشر می‌کنید اعتماد بیشتری می‌کند و هم اطلاعات دقیق‌تری دریافت می‌کند. به این صورت شما به عنوان مرجع اطلاعات در حوزه کسب و کار خود شناخته خواهید شد.

9.   مخاطب محصول را معرفی کنید.

یکی از کارهایی که در کپشن محصول نویسی می‌تواند نرخ فروش را افزایش دهد، معرفی مخاطب محصول است. یک مثال ساده از این موضوع، مشخص کردن سایز کفش یا لباس است. هنگامی که در زیر محصول خود سایز آن را مشخص می‌کنید. در واقع دارید می‌گویید که محصول مناسب افرادی با چه سایزی است. از طرفی هنگامی که خدمات خود را می‌فروشید با مشخص کردن سطح بندی (مثلاً مبتدی، حرفه‌ای و…) مشخص می‌کنید که محصولتان به درد چه کسانی می‌خورد و به درد چه کسانی نمی‌خورد. به مثال‌های زیر دقت کنید:

مانتو: سایز ۳۶ تا ۴۲ (فقط افرادی که سایزشان ۳۶ تا ۴۲ است می‌توانند از این محصول استفاده کنند.)

آموزش فتوشاپ: مخصوص افراد مبتدی (این آموزش به درد کسانی می‌خورد که هیچ اطلاعات پایه‌ای در خصوص فتوشاپ ندارند و برای کسانی که سطح نسبتاً بالایی دارند، مناسب نیست.)

10.  هشتگ گذاری کنید.

هشتگ گذاری

وقتی محتوای کپشن محصول نویسی تمام شد؛ باید هشتگ گذاری صحیح را شروع کنید. هشتگ‌ها موجب بیشتر دیده شدن شما در فضای اینستاگرام می‌شوند و محتوایتان به کسانی نشان داده خواهد شد که به حوزه کاری شما علاقه دارند. از طرفی این هشتگ‌ها برچسب‌هایی هستند برای شناسایی کسب و کارتان و این که چه محصول یا خدماتی را می‌فروشید. در نتیجه از هشتگ‌های پربازدید کسب و کار خود غافل نشوید.

کپشن محصول نویسی؛ تیم تولید محتوای نقطه ویرگول

کارشناسان تولید محتوای اینستاگرام تیم نقطه ویرگول، با رعایت تمام اصول سئو اینستاگرام و همچنین رعایت اصول کپشن نویسی. محتوایی تولید خواهند کرد که موجب افزایش نرخ تعامل و فروش پیج شما شود. در صورتی که قصد دارید کپشن نویسی محصولات خود را برون سپاری کنید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی سایت نقطه ویرگول با کارشناسان مربوطه تماس حاصل نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دیگر مطالب
ارتباط در
اینستاگرام
توی اینستاگرام، سعی می‌کنیم نکات سئو رو مختصر بگیم. این پیج هم برای محتوانویسان خوبه هم برای سئوکارای عزیز!
ارتباط در
تلگرام

توی تلگرام همیشه آنلاین هستیم. شما هرجا راحتید ما میایم اونجا!✌🏼

__________________

پیشنهاد می‌کنم برای گفتگو توی تلگرام از داخل گوشی روی دکمه کلیک کنین!

ارتباط در
واتس‌اپ

ما بیشتر توی واتس‌اپ با مشتریان در ارتباطیم و دریافت و تحویل پروژه ها از این بستر انجام میشن.

همینطور با نویسنده‌های محترم هم اینجا چت می‌کنیم اما توی ترلو کار رو مدیریت می‌کنیم.

__________________

پیشنهاد میکنم از داخل گوشی روی دکمه شروع کلیک کنید!

گفتگوی آنلاین در سایت

اگه درحال حاضر دوست ندارین هویت شما فاش بشه؛ می‌تونین با کلیک روی دکمه گفتگو (پایین – راست) با ما روی بستر سایت نقطه ویرگول گفتگو کنید!